Okategoriserade

vIKTig-mässan – SAMR-modellen

I IKT-sammanhang pratas det hela tiden om Ruben Puenteduras SAMR-modell och under vIKTig-mässan var jag på Kristina Björns föreläsning kring detta.

Här är några av de saker som nämndes:

– Modellens delar: Ersättning, Förbättring, Förändring, Omdefiniering,
där Ersättning och Förbättring handlar om att lärandet blir ”bekvämare”,
medan Förändring och Omdefiniering handlar om att få ut någonting mer av lärandet.

– att SAMR-modellen har inte bara ett teknikfokus, de didaktiska och pedagogiska aspekterna är viktigast – men att man drar nytta av tekniken.

– Det är pedagogen som gör tekniken användbar i lärandet. En app är inte ett pedagogiskt redskap per automatik – det handlar om hur den används och vad den används till.

– Lista över digitala verktyg utifrån fem olika drivkrafter,
Social, Mobility, Visualization, Storytelling och Gaming

Social – drivkraften är att andra läser t.ex. blogg som verktyg för bokpresentationer där eleverna läser och kommenterar inläggen, kanske att författare hittar dit och kommenterar, TodaysMeet kan t.ex. användas för kommunikation vid kortare projekt.

Mobility – t.ex. redovisning via bilder, filmer och animationer. Ta en text och sedan använda ett annat media vid omarbetningen.

Visualization – hjälpmedel för läraren att visa och förklara t.ex. Zygote body som visar människans olika lager (hud, muskler, skelett), i GeoGebra kan man bl.a. göra interaktiva grafer.

Storytelling – använda berättandet i lärandet, t.ex. History pin är ett typiskt exempel på ett verktyg som inte är pedagogiskt i sig men som går bra att använda i pedagogisk verksamhet. I History pin lägger man upp ett foto på en plats och berättar sin historia om platsen.

Gaming – utmaningen som drivkraft t.ex. Pavlov’s dog för att förstå ett fenomen, appen Ruzzel med inställning på det språk man studerar, engelska, spanska, franska etc.

Annonser

3 thoughts on “vIKTig-mässan – SAMR-modellen

  1. Tack för din sammanfattning. Tror du att det kan fungera att använda begreppen Social, Mobility, Visualization, Storytelling och Gaming som etiketter i våra inlägg? Fast det kanske skulle vara på svenska då…

    • Ja, bra idé att använda begreppen som etiketter. Socialt, Mobilt, Visuellt och Berättande är ju enkla att översätta rakt av, men vad säger du om Gaming? Har du något förslag?

      • När jag nu skulle använda etiketterna mobilt och visuellt kändes de lite kryptiska. Tror det blir tydligare om man lägger till verktyg, alltså mobila verktyg och visuella verktyg. Jag provar det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s